Nádraží Milano: Čekárna s hákovým křížem na podlaze

30.11.2023

Milano Centrale je jednou z největších železničních stanic v Evropě a její výstavba byla zahájena za italské hospodářské krize první světové války. Architektonický styl stanice je eklektický, kombinující prvky Liberty a Art Deco.

Milánské hlavní nádraží, známé jako Milano Centrale, je architektonickým skvostem, který se může pochlubit titulem největší železniční stanice v Evropě podle objemu. Při mé nedávné návštěvě jsem měl tu čest prozkoumat tuto ikonickou budovu, která se rozprostírá na severním konci centrálního Milána.

Nádraží Milano Centrale je konečná stanice, která každodenně odbaví asi 330 000 cestujících, což je přibližně 120 milionů lidí ročně. Při své procházce jsem obdivoval jeho fasádu širokou 200 metrů a klenbu vysokou 72 metrů, což bylo v době výstavby rekordem. Architektonický styl stanice je mixem mnoha různých směrů, především však Liberty a Art Deco. Všude kolem jsem viděl četné sochy, které přispívají k jejímu uměleckému významu.

Stanice má 24 nástupišť a poskytuje vysokorychlostní spojení do mnoha italských měst a zemí, včetně Turína, Benátek, Bologny, Říma, Neapole a Salerna, ale také do švýcarských měst jako Basilej a Curych. Během mé návštěvy jsem byl svědkem plynulého provozu těchto vlaků, což mi umožnilo ocenit význam Milano Centrale jakožto klíčového uzlu v evropské železniční síti.

Co mi však zůstalo v paměti nejvíce, bylo objevení, že stanice ukrývá některé prostory, které nejsou veřejnosti přístupné a nebyly rekonstruovány. Jedním z nich je čekárna s hákovým křížem na podlaze, která byla určena pro přijetí Adolfa Hitlera. Tento prostor zůstává jako tichý svědek temného období historie, a přestože jsem jej nemohl navštívit, jeho existence mě přiměla zamyslet se nad historickým významem stanice.

Stanice Milano Centrale, hlavní železniční uzel města Milán, je známá svým impozantním architektonickým designem a historickým významem. Nedávno prošla rozsáhlou renovací za 100 milionů EUR, z čehož 20 milionů bylo věnováno na obnovu oblastí vysoké umělecké hodnoty, zatímco zbývajících 80 milionů bylo určeno na modernizaci stanice, aby lépe vyhovovala současným potřebám železniční dopravy. Projekt zahrnoval přemístění pokladen, instalaci nových výtahů a eskalátorů pro zlepšení dostupnosti.

Věděli jste o Binario 21? Tajné dráze pod stanicí, která během holocaustu sloužila k deportaci židovských obyvatel Milána do vyhlazovacích táborů. Při zamyšlení nad touto tragickou kapitolou historie jsem ocenil Memoriale della Shoah, památník otevřený v lednu 2013 na bývalém nástupišti, který uctívá památku obětí. Navzdory těmto smutným aspektům historie je Milano Centrale považováno za jedno z nejkrásnějších nádraží v Evropě. A to můžu potvrdit.